Navoiy viloyati Uchquduq tuman 18 sonli maktabning informatika fani o'qituvchisi.
Bugun mamlakatimizda barkamol avlodni tarbiyalash, o’sib kelayorgan farzandlarimizga zamonaviy texnologiyalardan foydalangan holda, ta’lim berish borasida ijobiy natijalarga erishib kelinmoqda.Men ertangi kunimizni yanada yuksaltirishga mustahkam zamin yaratadigan IT yani axborot texnologiyalari sohasini rivojlanishi va jahon talablariga mos mutaxasislarni tayyorlashga o'z hissamni qo'shmoqchiman.
Har qanday mamlakatning kuchi uning intelektual salohiyati bilan belgilanadi. Meni o’quvchilarim orasida ilgari suradigan g'oyam: "JAHON BILAN HAMJAMIYATDA VA RAQOBATDA OLG'A BORMOQCHI BO'LSANG VA ALBATTA BOY BO'LMOQCHI BO'LSANG DASTURLASHNI O'RGAN, RUHIY IMKONIYATING BO'LISHINI XOXLASANG INGLIZ VA RUS TILINI O'RGAN."
Kuchli hamjamiyat doirasiga moslashish samarali faoliyat yuritish uchun zarur universal -tayanch layoqat, madaniyat va tarmoqlararo bilim, o'quv va qobilyatlar zamonaviy ta'limning natijasi bo'lishi lozimligi jahon hamjamiyati tomonidan tan olingan.
Bugungi kunda o'quvchilarim "Bir million o'zbek dasturchilari" onlayn platformasida o'quvlarda qatnashib istirokchi va bitiruvchi sertifikatlarini qo’lga kiritmoqdalar. Bundan tashqari Coursera va Udemu dunyodagi eng yaxshi universitetlar va kompaniylar o'quv kurslarida global onlayn ta’lim platformasida o'qimoqda.
Kelajak kasblarini tanlashda bu kurslarning ham ahamiyati katta deb uylayman.
Do you have questions for Ravshanova Dilafruz Bahodirovna?
Oshkor yoki anonim ravishda Ravshanova Dilafruz Bahodirovna ga savol berish uchun tizimga kiring.
CSS Validator bu CSS tasdiqlash xizmati bo’lib u stil jadvallari bilan kaskadli jadvallar (CSS) va HTML hujjatlarni tekshirish uchun mo’ljallangan. Bu sizning CSS kodingizni CSS qoidalariga muvofiq tasdiqlashga va CSS-dan xatolarni topishga hamda to'g'ri CSS yozishni taklif qilishga yordam beradi.
Agar siz CSS dan foydalansangiz, kodingiz to'g'ri bo'lishi kerak. Noto'g'ri kod sizning sahifangizning ko'rinishi yoki ishlashida kutilmagan natijalarga olib kelishi mumkin. CSS yoki kaskadli uslublar jadvali - bu belgilangan tilda yozilgan hujjatdagi taqdimot va uslubni tavsiflovchi veb-dastur tili. Internet sahifalarining aksariyati HTML va Extensible HTML tillarida yozilgan. Bu odatiy veb-uslublar va hujjatlarda keng qo'llaniladigan tillar. Ushbu tillar veb-saytlardagi tarkib materiallarini formatlash uchun ishlatiladi.
CSS internet sahifalarida uslub va dizayn uchun ishlatiladi. W3C yoki butun dunyo bo'ylab veb-konsortsium bu tilni qo'llab-quvvatlaydigan taniqli standartdir. Ushbu tilni joriy etishdan maqsad veb-sahifaning turli jihatlari va mazmunini taqdim etiladigan va ketma-ketlikda taqdim etishdir.
Siz endi boshlagan bo’lsangiz CSS qoidalarini yozishda ko'p xatolarga yo'l qo'yishingiz tabiiy, siz yozgan narsalaringiz 100% aniq va W3 sifat standartlariga muvofiqligiga ishonch hosil qilishingiz uchun tasdiqlash xizmatidan foydalanishingiz kerak.
Tasdiqlash - bu biror narsani qoidaga muvofiq tekshirish jarayoni.
CSS-ning haqiqiyligini tekshirish va tasdiqlash uchun quyidagi vositalardan foydalanishingiz mumkin.
W3 CSS-ni tasdiqlovchi, W3C CSS Validator (World Wide Web Consortium), ushbu tasdiqlovchi sizning CSS-ni fayllarni yuklash, to'g'ridan-to'g'ri kiritish yoki URI yordamida tekshiradi - bir vaqtning o'zida bitta sahifa. Ushbu tasdiqlovchi CSS-dagi barcha xatolarni topishga yordam beradi.
WDG - CSS tekshiruvchisi, WDG CSS tekshiruvchisi CSS-ni to'g'ridan-to'g'ri kiritish, faylni yuklash va URI yordamida tasdiqlash imkonini beradi. Agar mavjud bo'lsa, xatolar qatorlar va ustunlar raqamlari bo'yicha ko'rsatadi. Xatolar odatda xato sababini tushuntirish uchun havolalar bilan birga keladi.
CSS validatori sizning kaskadli jadvallaringizni W3 konsortsiumi tomonidan belgilangan CSS standartlariga mos kelishini tekshiradi. CSS-ning qaysi funksiyalari qaysi brauzerlar tomonidan qo'llab-quvvatlanishini aytib beradigan bir nechta tasdiqlovchilar mavjud.
CSS-ning qaysi funksiyalari qaysi brauzerlar tomonidan qo'llab-quvvatlanishini aytib beradigan bir nechta tasdiqlovchilar mavjud.
Kodingizni tasdiqlashingizning bir qancha sabablari bor. Ammo asosiylari -
Bu o'zaro faoliyat brauzer, platforma va kelajakdagi muvofiqlikka yordam beradi.
Yaxshi sifatli veb-sayt qidiruv tizimining ko'rinishini oshiradi.
Professionallik: Veb-dasturchi sifatida sizning kodingiz tashrif buyuruvchilar tomonidan ko'rilgan xatolarni oshirmasligi kerak.
W3C CSS-ga asoslangan veb-dasturlarni ishlab chiqish ko'plab afzalliklarga ega. Bu oddiy mijozlar uchun ham foydalidir. Ba'zan ba'zi veb-saytlarni ochish uchun ko'p vaqt ketadi. Bu faqat tashrif buyuruvchini bezovta qiladi va u boshqa har qanday veb-saytni ko'rib chiqadi, u erda har qanday kechikish bilan ma'lumot olish mumkin. Bu sizning veb-saytingizga tashrif buyuruvchilar sonini kamaytiradi.
W3C CSS ushbu masalani hal qiladi. Shuningdek, u jozibali vizual displeyni taqdim etadi. W3C CSS veb-sahifalarning ko'rinishini yaxshilaydi va ularni tezroq yuklanishiga olib keladi, chunki u veb-sahifa hajmini 60 foizga qisqartiradi.
Yana bir xususiyati shundaki, CSS-da yaratilgan veb-sahifalar ushbu sahifalarni yuklab olgandan keyin ko'rishda xuddi shu tarzda ko'rsatiladi. CSS-ni oddiy ochiq ta'minot veb-saytlaridan topish juda oson.
Shuningdek, W3C veb-sahifalarining tarkibini sozlashda CSS tilidan foydalangandan so'ng dizaynerlarning yordami uchun barcha qo'llanmalarni taqdim etadi. CSS-da ishlab chiqarilgan sahifalar har qanday qurilmada, qo'lda ishlaydigan internet qurilmasi va mobil telefonlarda ko'rsatilishi mumkin. Kichkina o'lchamlari tufayli ular qiyinchiliksiz yuklaydilar. Mobil saytingizni tasdiqlashlarini bilish uchun: http://mobile.css-validator.org/
CSS-ning veb-sahifasi qidiruv tizimlari reytingida yuqori o'rinni egallaydi, chunki CSS tarkib materialining murakkabligini pasaytiradi. Shu sababli, CSS-dan foydalangan holda ishlab chiqilgan veb-sayt barcha qurilmalarda ham oson yuklanadi. Shu sababli, W3C CSS-ga asoslangan biznes veb-dizayni juda foydali. Bu juda ko'p funktsiyalarni taqdim etadi va ulardan foydalanish qulay.
Aslida, CSS bu zamonaviy veb-saytlarni loyihalashtirish uchun eng yaxshi variantlardan biridir. Shuning uchun siz veb-sayt uchun faqat mutaxassis va ishonchli buyurtma bo'yicha internet-dizayn kompaniyasini yollashingiz kerak.
W3.CSS-ni tasdiqlash
W3C CSS-ni tekshirish xizmati W3.CSS-ning to'g'riligini (haqiqiyligini) tekshirish uchun ishlatilishi mumkin.Tasdiqlash xizmati veb-ishlab chiquvchilarga CSS-ni tekshirishda yordam berish uchun W3C tomonidan yaratilgan. W3C CSS Validator CSS1, CSS2, CSS3 va CSS4 xususiyatlarini tekshiradi.
Ba'zi brauzerlarda CSS3 va CSS4 xususiyatlarini simulyatsiya qilish uchun sotuvchi kengaytmalari ishlatiladi .W3.CSS eski brauzerlarni qo'llab-quvvatlash uchun sotuvchi kengaytmalaridan foydalaniladi. Brauzer sotuvchilari kelajakdagi brauzer versiyalarida prefikslardan foydalanishni to'xtatish ustida ishlamoqdalar. Ungacha zamonaviy CSS-ni barcha brauzerlarda ishlashi uchun ba'zi kengaytmalardan foydalanish kerak bo'ladi.
Quyida eng keng tarqalgan sotuvchi kengaytmalari ro'yxati keltirilgan:
Eslatma : Avval siz foydalanadigan HTML ning haqiqiyligini tekshirishingiz ham mumkin bu uchun siz HTML hujjatni tasdiqlash - HTML Validator xizmatidan foydalaning.
CSS veb-hujjat uslubini sodda va oson boshqarish uchun ishlatiladi.
CSS - "Cascading Style Sheet" qisqartmasi .CSS veb-hujjat uslubini sodda va oson boshqarish uchun ishlatiladi. CSS deb nomlangan kaskadli jadvallar - bu veb-sahifalarni ko'rinadigan qilish jarayonini soddalashtirish uchun mo'ljallangan oddiy dizayn tili.
CSS - bu talabalar va ishchi mutaxassislar uchun veb-ishlab chiqarish domenida ishlayotganda juda yaxshi dasturiy ta'minot muhandisi bo'lishi shart. CSS-ni o'rganishning ba'zi bir muhim afzalliklarini sanab o'taman:
Ajoyib veb-sayt yarating - CSS veb-sahifaning tashqi ko'rinishini boshqaradi. CSS-dan foydalanib siz matnning rangini, shriftlarning uslubini, paragraflar orasidagi masofani, ustunlar qanday o'lchamda va qanday joylashtirilganligini, qanday fon rasmlari yoki ranglardan foydalanilganligini, maket dizayni, turli xil qurilmalar uchun displeydagi o'zgarishlarni va ekran o'lchamlarini boshqarishingiz mumkin. shuningdek, boshqa turli xil effektlar.
Veb-dizaynerga aylaning - Agar siz professional veb-dizayner sifatida karera boshlamoqchi bo'lsangiz, HTML va CSS-ni loyihalashtirish sizga juda zarur.
Vebni boshqarish - CSS ni o'rganish va tushunish oson, lekin HTML hujjat taqdimoti ustidan kuchli boshqaruvni ta'minlaydi. Odatda, CSS HTML yoki XHTML belgilash tillari bilan birlashtiriladi.
Boshqa tillarni o'rganing - HTML va CSS asoslarini tushunganingizdan so'ng javascript, php yoki angular kabi boshqa tegishli texnologiyalarni tushunish osonlashadi.
Sizga CSS haqida bir oz hayajon berish uchun men sizga odatiy CSS Hello World dasturini taqdim etaman, uni Demo link yordamida sinab ko'rishingiz mumkin.
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<title>This is document title</title>
<style>
h1 {
color: #36CFFF;
}
</style>
</head>
<body>
<h1>Hello World!</h1>
</body>
</html>
CSS dasturlari
Yuqorida aytib o'tganimizdek, CSS vebda eng ko'p ishlatiladigan uslub tillaridan biridir. Men ularning bir nechta foydali tomonlarini aytib o'taman:
CSS vaqtni tejaydi - Siz CSS-ni bir marta yozishingiz va keyin bir nechta HTML-sahifalarda bitta varaqni qayta ishlatishingiz mumkin. Siz har bir HTML elementi uchun uslubni belgilashingiz va uni xohlagancha veb-sahifalarda qo'llashingiz mumkin.
Sahifalar tezroq yuklanadi - Agar siz CSS dan foydalanayotgan bo'lsangiz, har safar HTML yorlig'i atributlarini yozishingiz shart emas. Tegning bitta CSS qoidasini yozing va uni ushbu tegning barcha holatlarida qo'llang. Shuning uchun kamroq kod tezroq yuklab olish vaqtini anglatadi.
Oson texnik xizmat - Global o'zgarishlarni amalga oshirish uchun uslubni o'zgartiring, shunda barcha veb-sahifalardagi barcha elementlar avtomatik ravishda yangilanadi.
HTML uchun ustun uslublar - CSS HTMLga qaraganda atributlar qatoriga ko'ra ancha kengroq, shuning uchun HTML atributlariga nisbatan HTML sahifangizga juda yaxshi ko'rinish berishingiz mumkin.
Boshqa qurilmalar bilan moslashuvchanligi - uslublar jadvallari tarkibni bir nechta turdagi qurilmalar uchun optimallashtirishga imkon beradi. Xuddi shu HTML hujjatidan foydalanib, veb-saytning turli xil versiyalari PDA va uyali telefonlar kabi qo'lda ishlatiladigan qurilmalar uchun ham mos tushadi.
Global veb-standartlar - Endi HTML atributlari bekor qilinmoqda va CSS dan foydalanish tavsiya etilmoqda. Kelajakdagi barcha brauzerlarga mos kelishi uchun HTML-sahifalarda CSS-dan foydalanish juda muhimdir.
CSS o'z veb-saytingizni yoki shaxsiy bloglarini yanada jozibali qilishni istagan mutaxassislarga ham yordam beradi.
Dasturlashning beshta asosiy elementi yoki operatsiyalari mavjud: kirish, chiqish, arifmetik, shartli va pastadir. Har bir dastur shulardan kamida ikkitasidan foydalanadi. Dasturlash ma'lum darajada qurilish bloklari bilan ishlashga o'xshaydi. Bolalarning o'yinchoq bloklarini etarli darajada hisobga olgan holda (va etarli vaqt va ixtiro), siz faqatgina bir nechta turdagi bloklar bilan har qanday narsani qurishingiz mumkin. Dasturlashning beshta asosiy elementlari:
Kirish : kompyuterga ma'lumotlar va buyruqlarberish
Chiqish : natijalarni kompyuterdan olish
Arifmetik : ma'lumotlaringiz bo'yicha matematik hisob-kitoblarni bajarish
Shartli : shartning rost yoki yolg'onligini tekshirish
Pastadir : ba'zi bir shartlar bajarilmaguncha ko'rsatmalar to'plami orqali harakatlanish
Keling, bankomatni ko'rib chiqaylik. Siz piyoda borasiz yoki unga borasiz, bankomat kartangizni siljitasiz, qancha pul kerakligini aytasiz va bir-ikki lahzaga tegingandan so'ng, naqd pul va kvitansiyani to'kib tashlaysiz. Ushbu oddiy misolda bizda kirish, hisoblash va chiqish mavjud. Quyida kassadan 40 dollar "Tez naqd" olish uchun oddiy sxemalar keltirilgan. Besh operatsiyani qanday qilib xaritaga tushirish mumkin.
Dasturlash elementlari sxemasi
Kiritish
Kiritish deyarli har qanday joydan bo'lishi mumkin: klaviatura, sensorli ekran, matnli fayl va boshqa dastur bularning bir nechtasi. Kiritish har bir dastur tomonidan ishlatiladigan ikkita elementdan biridir, chunki har bir dasturda ishlash uchun ba'zi ma'lumotlar kerak. Bankomatdan foydalanganda, kirish ikki narsadan kelib chiqadi: bankomat kartangiz va klaviaturada siz kiritgan ma'lumotlar. Sizning bankomat kartangizning orqa tomonidagi magnit lentada mijozning identifikatori mavjud. Bankomatda sizning kim ekanligingizni bildiradi, shunda hisob qaydnomangiz haqida ma'lumot olishingiz mumkin. Ammo buni amalga oshirishdan oldin siz o'zingizning shaxsingizni tasdiqlashingiz kerak. Bank sizning hisobingizga kirishga siz urinayotgan biron bir shaxs emasligiga ishonch hosil qilishni istaydi. Siz o'zingiz bilgan (yoki bilishingiz kerak bo'lgan) PIN-kodingizni kiritgan holda o'zingizni tasdiqlaysiz. Bir marta bank siz ekanligingizdan xursand bo'lsa, nima qilishni so'raydi. Ushbu holatda, Siz 400 ming olishni xohlaysiz, shuning uchun siz "Tez naqd pul" ni tanlaysiz, bu sizning tekshiruvingizdan pulni olib tashlaydi. Va, sizning bitimingizning kirish qismi tugadi. Blok-jadvalda kirish birinchi jarayonga olib keladi. Ushbu misolda u arifmetikdir.
Arifmetik
Hisob-kitob balansini olish yoki depozitdan keyin yangilash uchun zarur bo'lgan oddiy qo'shish yoki olib tashlashdan tortib, sun'iy yo'ldoshni orbitaga kiritish uchun zarur bo'lgan murakkab hisob-kitoblarga qadar kompyuterlar har qanday matematik operatsiyalar va funktsiyalarni bajarishi mumkin. Kiritilgan ma'lumotlar bo'yicha har bir dastur hisob-kitoblarni amalga oshirishi shart emas, lekin dastur ichida sodir bo'layotgan voqealarni boshqarish uchun hali ham ba'zi bir ishlarni bajarish kerak bo'lishi mumkin. Buni bir daqiqada ko'ramiz. Bizning misolimizda bankomat sizning balansingizni tekshiradi va agar pulingiz etarli bo'lsa, undan 400 ming oladi. Va bu arifmetik qism - ayirish. Shunday qilib, ushbu qismi ayirboshlashni ko'rsatadigan jarayondir.
Chiqish
Chiqish - bu sizning dasturingiz beradigan natijadir. Dastur yozishdan maqsad ham shunda: savol berish va javob olish! Chiqish turli shakllarda bo'lishi mumkin - matn yoki grafikalar yoki bosma yoki ekranda, ovoz - deyarli har qanday shaklda inson yoki boshqa dastur tomonidan talqin qilinishi va tushunilishi mumkin. Bizning hisob-kitob mashinamizda bu mahsulot insoniyat jamiyatida eng ko'p tushuniladigan narsalardan biri: naqd pul. Bizning misolimizga qaytsak, mashina 400 mingni tarqatadi va chek chiqarib beradi. Kvitansiyada qancha pul olib qo'yganingiz va yangi qoldiqingiz ko'rsatilgan. Shunday qilib, bizning oqim jadvalimiz ayirishdan chiqish jarayoniga o'tadi, keyin bizning dasturimiz tugaydi.
HTML sahifada qancha bo'sh joy bo'lsa, u yaxshi ko'rinadi. Ushbu CodeBlogMoney saytini tekshiring, 70% dan ortig'i bo'sh joy. HTML maydoni hujjatning yanada jozibali va o'qilishi mumkin bo'lishiga yordam beradi.
HTML Space saytni yanada yaxshi ko'rinishga olib keladi.
klaviatura bo'sh joyidan foydalanish uchun <pre> dan foydalanamiz.
HTML maydoni, uni HTML-sahifada amalga oshirishning 3 usuli.
1. & nbsp; HTML-da
& nbsp; HTML-dagi har qanday matndan keyin va oldin qo'shimcha joy yaratadi.
HTML elementi yoki ob'ekti atrofida ko'proq joy yaratish uchun HTML margin, border va padding tushunchalaridan foydalanadi.
HTMLning uslub atributiga erishishi mumkin.
Ushbu rasmda o'ng tomonda HTML elementining chegarasi, chegarasi va to'ldirilishi haqidagi ma'lumotlar ko'rsatilgan. Xuddi shu element yuqoridan, chapdan, o'ngdan va pastdan to'ldirilgan.
< html >
< bosh >
< title > To'ldirish yordamida bo'sh joy yarating </ title >
</ header >
< tanasi >
< div style = "padding-top: 50px; padding-left: 50px" >
Ahvoling yaxshimi?
< div >
</ tanasi >
</ html >
3. <oldingi>
<pre> oldindan formatlangan matnni anglatadi. U HTML hujjatidagi <pre> yorlig'i ostidagi joyni saqlaydi. joy qo'shishning eng oson usuli.
< html >
< bosh >
< title > To'ldirish yordamida bo'sh joy yarating </ title >
Katta musobaqalar yoki musobaqa finallari LAN formatida maxsus joylarda o'tkaziladi - Kiber Arenalar, bu erda tomoshabinlar kompyuterlarda o'tirgan o'yinchilarni tomosha qilishlari mumkin va jangning borishi o'yinchilar ekranlaridan olingan tasvirlar uzatiladigan katta ekranda kuzatiladi. Janubiy Koreyada tomoshabinlar ko'pligi sababli bunday musobaqalar stadionlarda o'tkaziladi.
Kichik musobaqalar kompyuter klublari va Internet-kafelarda yoki Internet orqali o'tkaziladigan onlayn musobaqalar shaklida o'tkaziladi.
Onlayn (ONLINE) - unda musobaqa ishtirokchilarining o'zaro aloqalari "Internet" axborot telekommunikatsiya tarmog'idan foydalangan holda masofadan turib amalga oshiriladi.
ESNUP - olis saytlardagi birlashtirilgan musobaqalar, turli xil ixtisoslashgan saytlarda hakamlarning bevosita nazorati ostida bo'lib o’tadi va birlashtiriladi.
LAN (LAN, Local Area Network) - bu musobaqa ishtirokchilari bir yoki qo'shni binolarda maxsus jihozlangan maydonlarda bo'lgan musobaqalar.
AQSH
2013 yilda "Legends of League" Kibersport sport turi va uning ishtirokchilari haqiqiy sportchilar sifatida tan olindi. Bu boshqa mamlakatlardan kelgan Kibersportchilar uchun AQShga soddalashtirilgan viza tizimi orqali kirishni osonlashtirdi.
G'arbiy Evropa
Evropa Kibersport bilan shug’ullanuvchi va asosiy ishtirokchilaridan biri bu ESL Esports tashkiloti bo'lib, musobaqalarda har yili bir necha million dollar bilan mukofotlanadi.
Italiya
Italiyadagi jamoaviy o’yinlar kuchsiz, masalan, WCG-da Counter-Strike va Dota 2 intizomlari bo'yicha Italiya jamoalari guruhdan chiqmaydi. Ammo individual yo'nalishlar bo'yicha ular ESWCda bitta medalni va WCGda o'nta medalni qo'lga kiritishgan.
StarCraft II o’yini Italiyada mashhur bo'lib, unda uchta tashkilot homiylik qiladi: Old School Clan, InFerno eSports va Team Redbyte Italia.
Ispaniya
"Valensiya" Ispaniyada o'zining jamoasini yaratgan birinchi futbol klubiga aylandi. Klub quyidagi yo'nalishlar bo'yicha sport bo'limlarini ochmoqchi: Hearthstone, FIFA va Rocket League. Legends ligasi ro'yxati tez orada ularga qo'shiladi.
MDH
O'zbekistonda kompyuter sporti rasman sport turi sifatida tan olingan. Yaqinda Indoneziyada yakunlangan Osiyo o'yinlari-2018 doirasida demo sport turi sifatida KiberSports turniri bo'lib o'tdi. Turnir Osiyo elektron sport federatsiyasi (AESF) tomonidan tashkil etilgan bo'lib, uning tarkibiga 45 ta Osiyo mamlakatlari federatsiyalari, shu jumladan, O'zbekiston kompyuter sportlari federatsiyasi kiradi.
Rossiyadagi eng yirik kibersport tashkilotlaridan biri 2004 yilda tashkil etilgan va professional geymerlar o'rtasida kibersport musobaqalarini o'tkazishda ishtirok etgan Milliy Kiberport Ligasi (NPKL) edi. Rossiyada birinchi marta NPKL elektron sport musobaqalarini o'tkazish uchun shou formatini qo'lladi, bitta professional elektron sport klubini yaratdi va eng yirik sport ligalari va assotsiatsiyalari printsipi asosida tashkil etilgan muntazam chempionatni boshladi. Liga endi o'z faoliyatini to'xtatdi.
Kibersport tashkilotlari MDHning bir qator davlatlarida, jumladan Belorussiya, Qozog'iston va Ukrainada mavjud.
Belorusiya Respublikasida eng faol tashkilotlar Nemiga Gaming (2017 yil iyun oyida tashkil etilgan ko'p o'yinli tashkilot) va Pavaga Gaming (2018 yil oktyabr oyida tashkil etilgan kibersport tashkiloti). 2019 yilda VOKA video xizmati belaruslik geymerlarga elektron sportda birinchi qadamlarni tashlash imkoniyatini berish maqsadida o'zining VOKA Gaming elektron sport ligasini yaratdi. Turnirlarni o'tkazishdan tashqari, VOKA Gaming Belorusiya kibersport federatsiyasi bilan birgalikda 2020 yil dekabr oyida bo'lajak kibersport sharhlovchilari uchun intensiv uyushtirdi va o'tkazdi.
MDH mamlakatlaridagi eng yirik musobaqalardan biri 2003 yildan beri har chorakda bir marta o'tkazib kelinayotgan ASUS Open edi. Sovrin jamg'armasi MDH chempionatlari orasida eng yiriklaridan biri - 1 million rublgacha. G'oliblari Butunjahon kiber o'yinlari chempionatiga yuborilgan WCG saralash o'yinlari ham MDH mamlakatlaridagi eng nufuzli musobaqalardan biridir. Ayni paytda WCG o'z faoliyatini to'xtatdi. TechLabs kubogi 2012 yildan beri MDH kiberfestivallari orasida barqaror mavqega ega. Moskva, Minsk, Kiev va Olma-ota - bu 2010 yildan festival uchun TechLabs jamoasini qabul qilgan to'rtta shahar.
Shuningdek, RDL (Rossiya Quake II Dueling ligasi) kabi turli xil notijorat turnirlar mavjud. Evropadagi eng yirik individual StarCraft II ligasi - bu Rossiyaning RSL loyihasi - sc2tv.ru tomonidan tashkil etilgan Rossiyaning Starcraft 2 ligasi. Counter-Strike: Source va Counter-Strike: Global Offensive-ning eng yirik ligasi, shuningdek 2014 yilgi Dota 2 CSPL ligasidir. MDHdagi asosiy afsonalar ligasi LCL.
Hindiston
Hindistonning uzoq shaharlarida Internet va kompyuterlar mavjud emas, ammo shu bilan birga katta shaharlarda bu bilan hech qanday muammo yo'q. Counter-Strike 1.6 o'n yildan beri hukmronlik qilib kelgan va hind jamoalari muntazam ravishda Butunjahon kibersport o'yinlari Grand Final va Electronic Sports World Cup musobaqalarida qatnashishgan. Ularning jahon sahnasidagi debyuti WCG 2002 edi, unda TUI jamoasi barcha o'yinlarda mag'lubiyatga uchradi. Ikkita eng mashhur jamoalar - ACID (WCG 2003, WCG 2004, WCG 2005 ishtirokchilari) va Team ATE. Eng taniqli futbolchilar - "r4iD" va "RiTz".
MOBA o'yinlari bepul taqdim etiladigan League of Legends va Dota 2 paydo bo'lishi bilan eskirgan CS 1.6 o'z mavqeini yo'qotadi, shuni ta'kidlash kerakki, LoL bu mamlakatda bir muncha mashhur o'yin bo'lib, unda ko'proq musobaqalar o'tkaziladi. Ushbu o'yinlar frag-nation.in va afkgaming.com portallari tomonidan targ'ib qilinadi va ommalashtiriladi.
Meksika
Meksika Qo'shma Shtatlarga yaqin bo'lganligi sababli, aksariyat geymerlar kompyuterlardan ko'ra konsollardan foydalanadilar. Ammo kompyuter geymerlari tomonidan o’ynaladigan kibersport turi StarCraft II hisoblanadi: Team Quetzal, Team Neo Forze va xGamers. Legends League o’yinida ularning yutuqlari; WCG 2013 da 4-o'rin.
Televizion translyatsiya
Kibersport sport kanallarida faol translyatsiya jarayoni. 2007 yilda 7TV sport kanalida Milliy professional kibersport ligasi taklifiga binoan Counter-Strike: Rossiya chempionatining manba mavsumi efirga uzatildi, u erda har haftada bir marta 32 ta A divizion o'yinlari namoyish etildi.
2015 yilda Turner Broadcasting System shu nomdagi kanalda boshqa dasturlar qatorida efirga uzatiladigan va rekord mukofot jamg'armasi 1,4 million AQSh dollarini (bir mavsum uchun) tashkil etadigan Counter-Strike: Global Offensive ligasini yaratish niyatini e'lon qildi. Shuningdek, futbolchilar ishtirokida faol reklama kampaniyasi tashkil etildi.
Liga ELEAGUE deb nomlandi. ELEAGUE 1-mavsumi 2016 yil 24 maydan 30 iyungacha davom etdi. Mavsumda 24 ta jamoa ishtirok etdi va mukofot jamg'armasi 1,4 million dollarni tashkil etdi. Barcha o'yinlar TBS va shuningdek Twitch oqim xizmati orqali translyatsiya qilindi. Keyinchalik, ELEAGUE doirasida yana uchta Counter-Strike: Global Offensive turnirlari, jumladan Major turniri, Overwatch chempionatlari, Street Fighter V, Adolatsizlik 2 va Rocket League musobaqalari o'tkazildi.
2016 yilda, Match TV kanalida! O'yin Counter-Strike: Global Offensive EPICENTER: Moskva turnirining finalida jonli efirda namoyish etildi.
Rossiyada va dunyoda ixtisoslashgan Internet yangiliklar portallari va nashrlari, shuningdek, sport va sport sohasidagi eng muhim voqealarni yoritadigan maxsus bo'limlar mavjud, shuningdek analitik postlar, esports yulduzlari bilan intervyular, turnirlar, o'yinchilar, jamoalar, o'yinlar haqidagi statistik ma'lumotlar joylashtirilgan. ...
Rossiyadagi ommaviy axborot vositalarida ro'yxatdan o'tganlik to'g'risidagi guvohnomaga ega bo'lgan eng yirik kiberport yangiliklari portallari va saytlari.
Cybersport.ru - bu elektron sport va o'yin sohasi bo'yicha ixtisoslashgan yangiliklar portali (OAVni ro'yxatdan o'tkazish to'g'risidagi guvohnoma: EL No FS 77 - 74022).
Cyber.sports.ru - Sports.ru sport saytining kiberportga bag'ishlangan qismi (OAVni ro'yxatdan o'tkazish to'g'risidagi guvohnoma: EL No FS 77 - 72927).
Shampionat.com / kiberport - sportchining Shampionat.com bo'limi (OAVni ro'yxatdan o'tkazish to'g'risidagi guvohnoma: El raqami FS77-68756)
Sport-express.ru/cybersport - Sport-Express sport saytining bo'limi (OAVni ro'yxatdan o'tkazish guvohnomasi: El raqami FS77-77886).
Kiber sport turlariga pul tikish
Qanday qilib garovlar esportlarda amalga oshiriladi. Buning uchun haqiqiy pulga ham, o'yin ichidagi narsalarga ham pul tikish imkonini beradigan ko'plab saytlar mavjud.
Esports allaqachon mashhurligi bo'yicha ba'zi an'anaviy sport turlarini ortda qoldirmoqda. CS: GO, Dota 2, League of Legends, Overwatch, Hearthstone va boshqa yo'nalishlar bo'yicha millionlab muxlislarni yig'ib musobaqalar tashkil qilinib katta ekranlarda yoritilibboriladi. Shu jumladan kompyuter janglarining muxlislari soni tobora o'sib bormoqda.
Deyarli barcha bukmeykerlik kompaniyalari o'z mijozlariga elektron sport o'yinlarini taklif qilishadi. Ular yirik mahalliy tadbirlarni ham, yarim professional musobaqalarni ham qamrab oladi.
Quyidagi pul tikish taklif etiladi:
asosiy natijalar (1x2);
turlarning natijalari (xaritalar);
jami kartalar va fragalardagi nogironlar;
kartalar statistikasi, o'yinchilar, uzoq muddatli garovlar.
Qarama-qarshiliklar allaqachon klassik sport turlari bilan mutanosib. Etakchi bukmekerlar kf beradi. tadbirning teng natijalari uchun 1,85-1,9 gacha. Barcha naqd o'yinlar Live rejimida mavjud, ya'ni pul tikuvchi o'yinni tomosha qilganda pul tikishi mumkin.
Ko'plab bukmekerlar elektron sport o'yinlari uchun bonuslarni taklif qilishadi va kompyuter o'yinlari muxlislari uchun shart-sharoitlarni doimiy ravishda yaxshilaydilar. Intizomlardan birini chuqur bilgan holda, siz sport musobaqalarida yaxshi pul ishlashingiz mumkin. Bu allaqachon ko'plab tajribali futbolchilar tomonidan isbotlangan.
Bukmeker - bu ehtimollik bilan belgilanadigan, shuningdek yutuqlarni to'lash bilan birga oldindan kelishilgan koeffitsientlar bilan bo'lajak turli tadbirlarga (ko'pincha sport turlari) pul tikishlarini qabul qiladigan professional munozarachining kasbidir. Bukmekerlar poygalar, turli sport, siyosiy, madaniy, moliyaviy, ob-havo va boshqa tadbirlarning natijalariga garovlar qabul qilishadi.
Mukofot miqdori
Yirik musobaqalarda mukofot jamg'armasi 1 000 000 dollarga yoki undan ko'proqga etadi. 2005 yilga qadar eng katta yutuq 150 ming dollarni tashkil etdi - Painkiller musobaqasida "Fatal1ty" taxallusi ostida o'ynaydigan Jonathan Wendell. Koreyaning StarCraft o'yinchilari yiliga 20000 dan 600000 dollargacha maosh oladi.
2002 yilda rossiyalik "uNkind" o'yinchisi III kokeda bo'lib o'tgan Butunjahon kiber o'yinlarida birinchi o'rinni egalladi va 20000 dollar miqdorida uyiga qaytdi. Shuningdek, 2002 yilda Butunjahon kiber o'yinlarida Sankt-Peterburgning Counter-strike M19 jamoasi birinchi o'rinni egallab, 40 000 AQSh dollarini olib qo'ydi; o'sha Quake III-da "Cooller" o'yinchisi AQShning Las-Vegas shahrida bo'lib o'tgan Cyber [X] Gaming-da birinchi o'rinni egalladi va $ 20,000 yutdi [14]. 2005 yilda 3D.Androide StarCraft musobaqalarida kumush medalni qo'lga kiritdi va 10 000 dollar ishlab topdi. 2006 yilda Rossiyaning ikkita "SSRxAlan" va "SSRXxMrRASER" futbolchilari NFS: Most Wanted-da birinchi va ikkinchi o'rinlarni egallashdi, tegishlicha 15000 va 8000 dollar oldi. 2007 yilda "Logitech.Alan" (sobiq "SSSRxAlan") NFS: Carbon intizomida bronza medaliga sazovor bo'ldi. 2008 yil bizga "Need For Speed" rusumidagi final va "Warcraft 3" da "Baxtli" taxallusi ostida Dmitriy Kostindan bronza medalini keltirdi.
2012 yilda Taipei Assasins afsonalar ligasi Jahon chempionatining 2-mavsumida 1 000 000 dollar yutib oldi. Mavsumning mukofot jamg'armasi 1 970 000 AQSh dollarini tashkil etdi.
2013 yilda SK Telecom1 RiotGames League of Legends turnirida Jahon chempionatining 3-mavsumida taxminan $ 1,000,000 yutdi. Mavsum uchun mukofot jamg'armasi 1450 ta jamoaga bo'lingan holda har mavsum uchun $ 2.050.000 ni tashkil etdi.
Cosplay musobaqasida ishtirok etish uchun sovrin jamg'armasi ham mavjud. Masalan, Dota 2 muxlislari uchun bu 15000 dollarni tashkil etdi.
Sovrin jamg'armasi 2 874 407 AQSh dollarini tashkil etuvchi International 2013 Dota 2-da Ittifoq 1 437 203 AQSh dollarini yutdi.
International 2014 mukofot jami 10,9 million dollarni tashkil etdi, Xitoyning NewBee jamoasi 5 million dollardan sal ko'proq g'olib bo'ldi.
International 2015 mukofot jamg'armasi 18,4 millionni tashkil qildi, Amerikaning Evil Geniuses jamoasi 6,6 milliondan ortiq g'olib bo'ldi.
International 2016 mukofot puli 20,77 millionni tashkil qildi, Xitoyning Wings Gaming jamoasi 9,14 million yutib oldi.
The International 2017 mukofot puli 24,79 millionni tashkil qildi, Evropaning Team Liquid jamoasi 10,86 million yutib oldi.
International 2018 mukofot jamg'armasi 25,53 million dollarni tashkil qildi, Evropaning OG jamoasi 11,25 million dollar yutdi.
International 2019 mukofot jamg'armasi 34,32 millionni tashkil etdi, Evropaning OG jamoasi 15,62 million.
Kompyuter o'yinlarining ayrim turlari, masalan Counter-Strike, faqat jamoaviy musobaqa uchun yaratilgan, boshqalari esa 1v1 rejimida ham, jamoada ham o'ynashga imkon beradi.
Xalqaro Esports federatsiyasi - Jahon Kibersport chempionatini o'tkazadigan xalqaro sport tashkiloti. U turli mamlakatlarning 82 milliy federatsiyasini birlashtiradi. 2008 yilda yaratilgan. Bosh qarorgohi Koreya Respublikasida joylashgan.
Kibersport allaqachon Rossiyada rasman tan olingan va butun dunyoda hurmatga sazovor. Kibersport - bu translyatsiyalarda millionlab tomoshabinlarni, chizilgan rasmlarda o'n millionlab dollarni anglatadi, bu yoshlik, kuch va g'ayrat. Kibersport turlarini kuzatishni va o’ynashni hozirdan boshlang - bir necha yil ichida u butun dunyoni egallaydi.
Kibersport - musobaqalari butun dunyoda, shu jumladan xalqaro musobaqalarda o'tkaziladi. Olimpiya o'yinlarining eng muhim va analogi 2000 yildan 2013 yilgacha turli mamlakatlarda o'tkazilgan Butunjahon kiber o'yinlari (WCG) xalqaro turniri bo'ldi. WCGdan tashqari muntazam ravishda Kiberatlet Professional Ligasi va Elektron Sport Ligasi o'tkazilib kelinadi.
Bugungi kunda eng yirik va eng nufuzli musobaqalar o'yin ishlab chiqaruvchilarning o'zlari tomonidan o'tkaziladi: masalan, Xalqaro Dota 2 musobaqasi yoki Legends Ligasi Jahon chempionati.
Yarim professional onlayn ligala. Sovrin jamg'armasi musobaqalaridan tashqari, bir qator yarim professional ligalar ham bor, ular onlayn kuboklar va zinapoyalar ko'rinishidagi musobaqalarni tashkil qilishadi. Eng taniqli va ommaboplari ClanBase, ESL va boshqalar.
Rossiya Sport Vazirligining 05.07.2017 yildagi 618-sonli buyrug'iga muvofiq, musobaqa o'tkaziladigan sport turi bo'yicha qoidalarni ishlab chiqish va ularni Rossiya Federatsiyasi Sport vazirligiga tasdiqlash uchun taqdim etish huquqi va majburiyati Rossiya kompyuter sporti federatsiyasiga yuklatilgan.
Turnirda bosh hakam va o'yin hakamlari (agar ular bir nechta bo'lsa), saf hakamlari, kuzatuvchilar va texnik hakamlardan iborat hakamlar brigadasi bo'lishi kerak. Masofaviy rejimda sport mashg'ulotlari va musobaqalarni o'tkazish jarayonini amalga oshirishda sportchi, murabbiy va hakam faoliyatini tartibga soluvchi normativ hujjatlar mavjud, shu asosida amalga oshiriladi.
Jamoa tarkiblari
Kibersport turlarida jamoa tarkibi quyidagicha bo'ladi: ularning soni 1 dan 15 gacha o'zgarib turadi.
Ideal jamoaviy tarkib
Professional o'yinchilar.
Kapitan.
Murabbiy.
Kibersport pro-geymerlari
Professional o’yinchilar jamoasi pro-geymerlar deyiladi. Pro-geymerlar - bu pul uchun o'ynaydigan professional futbolchilar. Progamerning asosiy daromadi - mukofot pullari va elektron sport musobaqalarida o'ynash uchun ish haqi. Professional o’yinchilar o'ynayotgan har bir o'yini moliyaviy o'yinlar bo'lib, ular uchun o'yinlar mablag' topishning asosiy manbai bo'lib hisoblanadi. Osiyo mamlakatlarida, xususan, Janubiy Koreyada va Yaponiyada progamerlari kuchli kibersport o'yinchilari bo'lib hisoblanadi, ularga yirik kompaniyalar tomonidan homiylik qilinadi va yiliga 100 ming dollardan ko'proq pul ishlashlari mumkin. AQShda Major League Gaming elektron sport geymerlari bilan har yili 250 000 AQSh dollariga shartnoma imzoladi.
Kibersports jamoasi sardori
Kapitan - kibersportda jamoa sardori o'z o'yinchilari orasida rasmiy etakchidir. Odatda bu o'yin natijalariga katta ta'sir ko'rsatishi mumkin bo'lgan eng keksa yoki tajribali jamoa a'zosi yoki o'yinchisi.
Kibersports jamoasi murabbiyi
Murabbiy - bu kiberSports intizomining ma'lum bir turi bo'yicha mutaxassis bo'lib, u KiberSports o'yinchilarining jamoasini tayyorlashga rahbarlik qiladi. Murabbiy tarbiyalash, o'qitish va malakasini oshirishga, tarbiyalanuvchilarining funksional imkoniyatlarini rivojlantirishga qaratilgan tarbiyaviy ishlarni olib boradi. Shuningdek, u tez-tez Kibersport musobaqalari va guruhlarning analitik va tahlilini amalga oshiradi va yangi yangilanishlarni amalga oshirishga undaydi.
Qoidalar
Odatda Kibersport musobaqalari g'olibi o'yin oxirida eng yaxshi natijaga erishgan o'yinchi yoki jamoa hisoblanadi.
Kibersportda har qanday o'yinlardan foydalanish mumkin emas. Masalan, o'yin mahorati omilidan ustun bo'lgan tasodifiylik elementini o'z ichiga olgan o'yinlar musobaqalarga mos kelmaydi. Shunday qilib, MOBA yoki RTS janridagi o'yinlar ko'pincha elektron sport intizomlari to'g'ri kelmaydi.
Butunrossiya sportlari reestriga (amalga oshiriladigan sport turlari va ularning maxsus turlari) quyidagi kompyuter sport turlari kiradi:
battle arena - multiplayer online battle arena - kompyuter o'yinlari intizomi, bu erda 2 ta o'yinchilar jamoasi o'zaro qarama-qarshi jamoaning asosiy binosini yo'q qilish uchun xaritaning maxsus turi bo'yicha jang qilishadi. Har bir o'yinchi xususiyatlari va qobiliyatlari bilan ajralib turadigan mavjud qahramonlar ro'yxatidan birini boshqaradi. Uchrashuv davomida qahramonlar kuchliroq bo'lishlari, yangi qobiliyat va jihozlarga ega bo'lishlari mumkin;
raqobatbardosh jumboqlar - musobaqa ishtirokchilari tomonidan mantiqiy masalalarni echish bo'lib, natijasi mantiqiy fikrlash va ixtirochilik tezligiga bog'liq bo'lib, g'alabaga erishish uchun u yoki bu o'yin strategiyasini tanlashni oldindan belgilab beradi.
sport simulyatori (sport o'yinining simulyatori) - belgilangan tartibda tan olingan sport qoidalariga binoan video o'yin yordamida arenada sport o'yinini qayta tiklaydigan kompyuter sportining sport intizomi;
real vaqt strategiyasi - kompyuter sportining sport intizomi, unda maydonda raqobatdoshlarning qarama-qarshi tomonlari xaritaning maydonlarini himoya qilish va / yoki raqiblarining aktivlarini yo'q qilish uchun real vaqtda pozitsiyasida va o'yin belgilarida harakat qilishadi. O'yin davomida qo'shimcha o'yin belgilarini yaratish va mavjudlarining xususiyatlarini yaxshilash mumkin;
texnik simulyator - bu kompyuter ishtirokidagi sport intizomi bo'lib, unda musobaqa ishtirokchilari jismoniy harakatlarga taqlid qilib, texnik vositalarni boshqarishda intizomning Texnik qoidalariga muvofiq g'alabaga erishadilar. Raqobatbardosh faoliyat natijasida musobaqa ishtirokchisi haqiqiy texnik vositalarni boshqarish bo'yicha mahoratga ega bo'ladi (masalan: tank simulyatori, samolyot simulyatori, avtomobil simulyatori)
jang qilish - bu video o'yin yordamida arenadagi yakka kurashlar jarayonini taqlid qiluvchi kompyuter sport intizomi, unda raqib belgilangan vaqt ichida raqibni boshqarish ob'ektining energiya (sog'liq) parametrini nolga tushirishi kerak.
Dunyo bo'ylab kibersport turlari haqida davomi ......
Kibersport (shuningdek, CuberSport yoki eSports deb ham ataladi) - bu video o'yinlarga asoslangan jamoaviy yoki individual musobaqa. Bu Rossiyada rasmiy sport turi sifatida tan olingan.
Barcha sport turlari kabi bu o’yinda ham qoidalar mavjud. O'yin vazifalari va rivojlantirishga qaratilgan ajralib turadigan bir necha asosiy sinflarga bo'linadi: birinchi shaxs, real vaqt strategiyalari, sport simulyatorlari, avtoulov simulyatorlari, havo simulyatorlari, jangovar o'yinlar, taktik va strategik o'yinlar elementlari bilan jamoaviy rol o'ynash o'yinlari va boshqalar.
Yutuqli pul mukofoti bir necha million AQSh dollarigacha yetishi mumkin. Dota 2 "Xalqaro" turniri bir necha bor to'lov rekordlarini yangiladi: masalan, 2017 yilda 25 million dollar , 2018 yilda 26 million dollar, 2019 yilda 34 million, 2020 yilda esa rekord o'rnatildi. 40 million
Turnir o'yinlari Internetda jonli efirga uzatiladi, millionlab tomoshabinlar yig'ilib uni tomosha qilishadi. Masalan, The International 2015 final bosqichini TrackDota.com ma'lumotlariga ko'ra 4,6 milliondan ortiq tomoshabin tomosha qilgan.
Kibersportchilar tarixi mahalliy tarmoq orqali ko'p o'yinchi rejimiga ega bo'lgan Doom 2 bilan boshlandi. Quake o'yinining mashhurligi tufayli 1997 yilda AQShda birinchi kibersport ligasi - Kiberatlet Professional Ligasi paydo bo'ldi.
Rasmiy esports ligalari mavjud bo'lishidan oldin, ochko to'planadigan o'yinlarda kichik musobaqalar bo'lib o'tdi (Spacewar, Asteroids, Space Invaders va boshqalar).
1996 yilda EVO paydo bo'ldi (dastlab Battle by Bay deb nomlangan), Street Fighter II musobaqasi bo’lib o’tdi. Keyinchalik, 1997 yilda CPL tashkil etildi va birinchi musobaqani o'tkazdi. Ammo kooperativ kurashish ehtimoli bo'lgan birinchi o'yin Doom 2 edi.
Rossiyada tan olinishi
Rossiya sportni rasmiy sport sifatida tan olgan dunyodagi birinchi mamlakat bo'ldi. Bu 2001 yil 25 iyulda Rossiya Davlat sport qo'mitasining o'sha paytdagi rahbari Pavel Alekseevich Rojkovning buyrug'i bilan sodir bo'lgan. Rossiya Goskomsportining rahbariyati o'zgarganidan va jismoniy tarbiya va sport federal agentligiga o'zgartirilgandan so'ng, shuningdek keyinchalik Butunrossiya sport reestri (ARVS) joriy etilishi munosabati bilan 2004 yil 12 martda Rossiya Goskomsport rahbari Vyacheslavning buyrug'i bilan kompyuter sportini tan olish tartibini takrorlash kerakligi aytildi.
... 2006 yil iyul oyida kibersport ushbu reestrga kiritish uchun zarur bo'lgan mezonlarga javob bermasligi sababli Butunrossiya sport ro'yxatidan chiqarildi.
2014 yilda Rossiya davlat jismoniy tarbiya, sport, yoshlar va turizm universiteti "Intellektual sport nazariyasi va usullari (kibersport)" ta'lim dasturini amalga oshirishni boshladi.
2015 yilda Rossiya, MDH va Sharqiy Evropadagi eng yirik sport tashkilotiga aylangan ESforce rusumdagi sport kiberportsiga asos solindi. Xususan, ESforce MDH klublari orasida eng ko'p pul mukofotini qo'lga kiritgan va ushbu ko'rsatkich bo'yicha dunyoning birinchi o'ntaligiga kirgan Virtus.pro eSports klubi MDH mamlakatlaridagi eng yirik EPICENTER turnirlariga mezbonlik qiladi va asosiy Cybersport.ru elektron sport ommaviy axborot vositalariga egalik qiladi.
2016 yil 7 iyun kuni Sport vazirligining kompyuter sportini Rossiya Federatsiyasining rasmiy sport turlari ro'yxatiga kiritish to'g'risida buyrug'i e'lon qilindi. 2017 yil 13 aprelda Rossiya Adliya vazirligi tomonidan Rossiya Federatsiyasi Sport vazirligining 2017 yil 16 martdagi 183-sonli "Sport intizomlari, sport turlari bo'yicha Butunrossiya reestriga tan olinishi va kiritilishi va Butunrossiya sport reyestriga o'zgartirishlar kiritish to'g'risida" gi buyrug'i ro'yxatdan o'tkazildi. Ushbu buyruqqa muvofiq kompyuter sportlari ikkinchi bo'limga - "Butunrossiya darajasida rivojlangan sport turlari" ga o'tkazildi.
Bu shuni anglatadiki, Rossiyada rasmiy milliy chempionatni o'tkazish, xuddi barcha "an'anaviy" sport turlari - futbol, xokkey, basketbol va boshqalari kabi kompyuter sportida ham toifalar va unvonlar berish paydo bo'ldi, 2017 yil 5 iyuldan boshlab Rossiya Federatsiyasi Sport vazirligining "kompyuter sportlari" turi bo'yicha sport federatsiyasi tomonidan 618-sonli buyrug'iga muvofiq akkreditatsiyadan o'tkazildi va Rossiya kompyuter sporti federatsiyasi tashkil qilindi.
2018 yildan boshlab ITMO universiteti iste'dodli sport o'yinchilari uchun 10000 RUB miqdorida stipendiya joriy etildi. Iqtidorli kibersportchilarni qo'llab-quvvatlash dasturi Rossiya kompyuter sporti federatsiyasining konsultativ va uslubiy ko'magi bilan boshlandi. Grant olish uchun talabnoma beruvchidan 250 dan ortiq USE ballari to'planib, ITMO-da o'qishning byudjet shakliga yozilishi va "Kronverkskiye Barsi" talabalar sport klublari tomonidan tashkil etilgan musobaqaga elektron sport portfelini topshirishi kerak bo’ldi. Unda anketa, motivatsion xat, musobaqalardagi g'oliblik guvohnomalari va elektron sport turlari bo'yicha sport toifalari mavjudligini tasdiqlovchi hujjatlar mavjud bo’lishi kerak edi. CS: GO, Dota 2, Hearthstone, FIFA, Overwatch, League of Legends, Tekken 7, Eternal, Tanklar dunyosi, Harbiy kemalar dunyosi va Jangovar samolyotlar kabi fanlardan yuqori natijalarga erishgan beshta talabaga 10,000 RUB miqdorida stipendiya beriladi. Elektron sport stipendiyasi o'qishning birinchi semestri davomida to'lanadi va agar elektron sportchilar mashg'ulotni "yaxshi" yoki "a'lo" bilan topshirsa, moddiy yordam birinchi o'quv yilining oxiriga qadar uzaytiriladi. Musobaqada g'olib bo'lgan kibersportchilar SSK "Kronverkskie Barsi" esports klubi bazasida mashg'ulot o'tkazish imkoniyatiga ega bo’la edi.
2019 yilda ham ITMO universiteti yana esports stipendiya dasturini amalga oshirib bordi.
2020 yil 16 martdan boshlab ITMO universiteti talabalarni masofadan o'qitishga o'tkazdi. Jismoniy tarbiya va sport mashg'ulotlari onlayn tarzda o'tkazila boshlandi. ITMO universitetining talabalar sport klubi bo'lgan "Kronverkskiye Barsy" onlayn-mashg'ulotlarning bir nechta turlarini, shu jumladan elektron sport musobaqalarini taklif qildi. Universitet ma'muriyati talabalarning tashabbusini qo'llab-quvvatladi va ITMO loyihasida kiber jismoniy madaniyatni boshladi. Esports uchun ball to'plashning ikki yo'li mavjud. Birinchisi, ish kunlari ligada o'ynash. Talaba o'yinda qancha ko'p vaqt sarf qilsa, shuncha ko'p ball oladi.
Bundan tashqari, siz hafta oxiri musobaqalarda ishtirok etishingiz mumkin. Ular uchun ochkolar soni talaba egallaydigan joyga bog'liq bo'ladi. Dota 2, CS: GO yoki Clash Royale-ni qanday o'ynashni bilmaydiganlar uchun loyihaning veb-saytida treninglar tashkil qilingan. Baholash jarayoni deyarli to'liq avtomatlashtirilgan. "Kronverkskiye Barsy" kibersport klubi har bir yo'nalish bo'yicha musobaqalarda qatnashish uchun ochko to'plash tizimini ishlab chiqdi, shuningdek, o'yinlardagi barcha ma'lumotlarni hisobga oladigan va ularni elektron ma'lumotlar bazasiga kiritadigan ro'yxatdan o'tish saytini yaratdi.
Kreditni do'stlar bilan birgalikda olish mumkin: ham individual, ham jamoada o'ynash imkoniyati mavjud. Synergy ESPORTS Ligasi Synergy ESPORTS Ligasining 2 mavsumini boshladi, hamma uchun sovrin jamg'armasi 50 million rubldan ortiq bo'lgan barcha uchun onlayn turnirlarda bepul ishtirok etdi. Ushbu fondning katta qismi har qanday universitet fakultetida o'qish uchun pul to'lash imkoniyatiga ega bo'lgan ta'lim grantlaridan tashkil topgan, bu hozirgi vaqtda Rossiya va MDH davlatlarida o'yin sanoati va elektron sport sohasidagi ixtisoslashtirilgan ta'lim sohasidagi eng yirik ta'lim grantidir.
CYBER.SPORTS.RU - ROSSIYA VA MDH davlatlaridagi eng yaxshi kiber-jamoat.
Cyber.sports.ru - rus tilida so'zlashadigan Internetda o'xshashlari bo'lmagan elektron sport resursi. Biz sizlarga MDH va dunyodagi esports haqidagi eng samarali yangiliklarni va Dota 2, Counter-Strike, League of Legends, PUBG va boshqa o'yinlar haqidagi eng chuqur va qiziqarli tahlillarni tayyorlaymiz. Bizning "Tribuna" - bu o'zgacha blog ochish va o'z fikringizni boshqalar bilan bo'lishish oson bo'lgan, kibersportga yo'naltirilgan noyob ijtimoiy tarmoq. Izohlar siz uchun ochiq, bu erda siz har doim muallifning fikriga biror narsa qo'shishingiz yoki u bilan bahslashishingiz mumkin.
Full Stack Developer (To'liq stek ishlab chiqaruvchisi) veb-ishlab chiquvchi yoki muhandis bo'lib, u veb-sayt yoki dasturning old va orqa uchlari bilan ishlaydi, ya'ni ular ma'lumotlar bazalarini o'z ichiga olgan loyihalar bilan shug'ullanishi, foydalanuvchilarga qarashli veb-saytlarni yaratishi yoki hatto mijozlar bilan rejalashtirish bosqichida ishlashi mumkin.
Full stack veb-ishlab chiquvchilari:
HTML, CSS, JavaScript va bir yoki bir nechta old tillarni yaxshi bilishi lozim. To'liq stek ishlab chiqaruvchilarning ko'pchiligi Ruby yoki PHP yoki Python kabi ma'lum bir orqa dasturlash tilida ixtisoslashgan bo’ladi, odatda "to'liq stack Ruby developer" yoki shunga o'xshash ishlab chiquvchi sifatida ishlaydilar. Ba'zi bir to'liq stack ishlab chiquvchilari, loyihalarni boshqarish, vizual dizayn, veb-dizayn yoki foydalanuvchi tajribasi ko'nikmalarini o'rganadilar.
Old tomondan va orqa tomondan bajarilishi mumkin bo'lgan dasturlarni ishlab chiquvchilar biz "to'liq stek- Full Stack " deb atashadi. Ko'plab ish beruvchilar (ayniqsa, turli xil saytlarda ishlaydigan agentliklar) saytning barcha qismlarida ishlashni biladigan ishlab chiquvchilarni qidiradilar, shuning uchun ular texnik jihatdan "old tomon" bo'lishidan qat'iy nazar ish uchun eng yaxshi vositalardan foydalanishlari mumkin. Shunday qilib, ish joylariga bo'lgan talablar bo'yicha to'liq stack rivojlanishini ko'rsatadigan kompaniyalar o'sib bormoqda.
Ko'p sonli veb-ishlab chiquvchilar ko'p vaqtlarini saytning oldingi yoki orqa kodlarini yozishda o'tkazadilar. Bu degani bir sayt kodlarini o'zi to’liq biladi va saytning har qanday joyiga sho'ng'iy oladi, kodlar haqida butun stack bo'ylab etarli darajada bilimga ega To'liq Stack Tuzuvchi/ Full Stack Developer . Va ba'zi bir to'liq stack ishlab chiquvchilari veb-saytlarning hammasini , shu jumladan old va orqa uchlarini ham o’zlari bajaradilar , lekin odatda, ular faqat mustaqil ishlavchilar yoki loyihada ishlaydigan yagona ishlab chiquvchidir.
Full Stack Development nima?
To'liq stekni ishlab chiqish: Bu veb-ilovaning ikkala oldingi (mijoz tomoni) va orqa (server tomoni) qismlarini ishlab chiqishni anglatadi.
To'liq stack veb-dasturchilari: To'liq stack veb-ishlab chiquvchilari to'liq veb-dastur va veb-saytlarni loyihalashtirish qobiliyatiga ega. Ular veb-dastur yoki veb-saytlarning oldingi qismida, orqa qismida, ma'lumotlar bazasida va disk raskadrovka bo'yicha ishlaydi.
Bu veb-sayt yoki veb-ilovaning ko'rinadigan qismi bo'lib, foydalanuvchi tajribasi uchun javobgardir. Foydalanuvchi veb-dastur yoki veb-saytning oldingi qismi bilan bevosita aloqada bo'ladi.
Stekni to'liq ishlab chiqish sayt yoki ilovaning bir vaqtning o'zida old va orqa qismida ishlayotgan (yoki quradigan) har qanday loyihani o'z ichiga oladi. Aslida, bu har ikkala veb-ishlab chiquvchi loyiha bo'lib, u odatda oldingi ishlab chiquvchini ham, orqa tomonni ham ishlab chiquvchini talab qiladi, ammo buning o'rniga to'liq stek ishlab chiqaruvchisi ikkalasining ham rolini to'ldiradi.
Full Stack Developer va Full Stack Development o'rtasidagi Farq
Full Stack Developer - bu to'liq stack ishlab chiqaruvchisi (yuqorida aytib o'tilganidek) mahoratiga ega, ammo tizim ma'muriyati (kompyuter tarmoqlari va tizimlarini sozlash, boshqarish va saqlash) kabi ishlarda loyihani boshqarish tajribasiga ega bo'lgan kishi uchun yuqori darajadagi rol. Haqiqatan ham saytlarda keltirilgan to'liq stek muhandisi ishlarining misollarini ko'rib chiqsangiz, bu lavozimlar odatda kamida 3-5 yillik stack veb-ishlab chiqish tajribasini so'raydi.
Full Stack Developer bo'lish uchun qanday ko'nikmalarga ega bo’lish lozim
Odatda, veb-ishlab chiquvchilarning to'liq ro'yxati ro'yxatida keltirilgan oldingi va orqa ko'nikmalarning aralashmasini ko'rasiz, jumladan:
HTML, CSS, JavaScript
Ideal holda, ReactJS yoki Angular kabi bir yoki bir nechta uchinchi tomon kutubxonasi
Ruby, PHP, Python kabi tillar va kutubxonalarni dasturlash
Ma'lumotlar bazalari bilan ishlash tajribasi
Versiyani boshqarish
Xavfsizlik masalalari va ilg'or tajribalarni bilish
Ideal holda, veb yoki vizual dizayn haqida bir oz ma'lumot, shuningdek, foydalanuvchilarning eng yaxshi amaliyotlari tajribasi
Full stack dasturchisi bo’lish uchun
Full Stack Developer veb-ishlab chiqish jarayonining old va orqa uchlarida ishlashingiz mumkin degan ma'noni anglatadi, demak bu Full stackga o'tish sizning asosiy maqsadingiz bo'lishi kerak
Agar yirik texnologik kompaniyada ishlash (Facebook yoki Google) sizning orzuingiz bo'lsa, stackni ishlab chiqaruvchilarning to'liq ish joylari u erga borish yo'lidir, ammo barchaga eng yaxshi texnologik markazga o'tish uchun to'liq stack ishlab chiqaruvchisi bo'lish va Facebook kabi kompaniyada ishlash uchun To'liq stack /Full Stack ni o’rganish lozim.
Full stak Developerchilarining ish haqi
Umumiy veb-ishlab chiqarish, ayniqsa, veb-ishlab chiquvchilar uchun mo'ljallangan ish joylari, yaxshi ish haqi to'laydi va bu erda aylanib o'tish uchun ko'p narsalar mavjud.
Haqiqatan ham * ma'lumotlarga ko'ra, Full Stack Developerning o'rtacha ish haqi yiliga 109,508 AQSh dollarini tashkil etadi. Umuman olganda veb-ishlab chiquvchilar uchun bu yiliga 71,130 dollarga teng. Shu bilan birga stack muhandislari o'rtacha $ 107,000 dan $ 145,000 gacha ekanligini aytishadi, shuning uchun siz tajriba orttirib ish haqingizni oshirish uchun juda yaxshi imkoniyat.
Front End, Back End yoki Full Stack Development dasturlarini qanday o'rganish kerak
Full Stack Developer (yoki to'liq stek dasturchisi) veb-ishlab chiqish jarayonining old va orqa uchlarida ishlashingiz mumkin, demak bu to'liq stackga o'tish sizning asosiy maqsadingiz bo'lishi kerak. Texnologik martabangiz davomida old tillarni o'rgana olmaysiz va to'liq stack mahoratiga yaqinlasha olmaysiz degani emas - bu erda asosiy narsa shunchaki hamma narsani birdaniga o'rganib bo’lmaydi.
Qanday aniq texnik ko'nikmalarni o'rganishingizdan qat'i nazar, siz birinchi qadamni qo'yguningizcha hech qachon ularning hech birini o'rganmaysiz. Afsuski, bu birinchi qadam nimani bilish ba'zan haqiqiy ko'nikmalarni o'rganishdan ko'ra qiyinroq.
Backend (inglizcha back-end) - bu xizmatning dasturiy ta'minot va apparat qismidir. Bu veb-sayt mantig'i amalga oshiriladigan vositalar to'plami. Bu bizning ko'zimizdan yashiringan narsa, ya'ni kompyuter va brauzerdan tashqarida sodir bo'ladi. (Back End) Orqa tomon ishlab chiquvchilari veb-saytlarning foydalanuvchilar bilan bevosita aloqasi bo'lmagan "qopqoq ostida" qismlarini yaratadilar.
Backend (back end, back-end) esa Frontendning aksi hisoblanib, qaysidir narsaning ichki, yoki orqa tomoni degan ma’noni anglatadi. Bu bilan biz qaysidir narsaning hammaga ko’rinmaydigan, yashirin, ichki yoki orqa tomonini nazarda tutgan bo’lamiz.
Back End Development - orqa tomonni rivojlantirish, dasturning server tomoniga va ma'lumotlar bazasi va brauzer o'rtasida aloqador narsalarga tegishlidir. Back End Development/Orqa tomon ishlab chiqishi deganda, avvalo saytning ishlashiga e'tiborinni qaratadigan rivojlanishning server tomoni tushuniladi.
Back-end Development server tomonidagi rivojlanishni anglatadi. Bu veb-saytda biron bir harakatni amalga oshirishda sodir bo'ladigan sahna ortidagi harakatlar uchun ishlatiladigan atama. Bu sizning hisobingizga kirishi yoki onlayn-do'kondan soat sotib olishi mumkin.
Old tomondan foydalanuvchi to'g'ridan-to'g'ri o'zaro aloqada bo'lgan hamma narsa bo'lsa-da, orqa tomon juda ko'p sahna ortida va ma'lum loyihalar uchun oldingi texnologiyalarga nisbatan ba'zi afzalliklarga ega bo'lishi mumkin. Orqa dasturlash tillariga quyidagilar kiradi:
PHP
Ruby
Python
Java
Bundan tashqari, backendni ishlab chiqish DBMS (MySQL, PostgreSQL, SQLite, MongoDB va boshqalar) ni o'z ichiga oladi.Backend dasturchisiga kelsak, u o'z serverida mavjud bo'lgan barcha vositalardan foydalanadi.
Backend dasturchisi ma'lumotlar bazalari, skriptlar va veb-saytlarning arxitekturasiga katta e'tibor beradi. Orqa dasturchilar tomonidan yozilgan kod ma'lumotlar bazasi ma'lumotlarini brauzerga etkazishda yordam beradi.
Backend muhandisi yani dasturchisi kamida Java, Python, Ruby, kabi server tomonidagi dasturlash tillarini bilishi kerak. Tarmoq va hk. Turli DBMS texnologiyalari haqida ma'lumot - bu backend dasturchisining yana bir muhim ehtiyoji. Buning uchun MySQL, MongoDB, Oracle, SQLServer, Redis keng qo'llaniladi.
Backend dasturchisi quyidagilar bilan ishlaydi
Internetni rivojlantirish tillari
Ma'lumotlar bazasi va kesh
Server
API (REST & SOAP)
E'tibor qilish kerak bo'lgan bir narsa: Ehtimol siz kompaniyaning "orqa tomonni ishlab chiqaruvchisi" izlayotgan bo’lsa Ruby dasturchilari yoki PHP dasturchilari va boshqalarni qidirilatyotganligini tushinishimiz kerak. Chunki ishlab chiquvchi biladigan haqiqiy dasturlash tili ma'lum bir ish uchun mos bo'lishi uchun kalit hisoblanadi.
Backend Developer dasturchining roli va vazifalari
Orqa tomonni ishlab chiquvchi veb-sayt maqsadlarini tushunish va samarali echimlarni topishdir
Ma'lumotlarni saqlash va shuningdek, ularga kirish huquqiga ega bo'lgan foydalanuvchiga ko'rsatilishini ta'minlash
Ma'lumotlarni qabul qilish, ma'lumotlarni xavfsiz saqlash va ushbu to'lov uchun to'lovlarni amalga oshirish kabi to'lovlarni qayta ishlash tizimini rivojlantirish uchun javobgardir
Qurilmalar bo'ylab ishlaydigan API manbalarini boshqarish
U tizimning arxitekturasi va Data Science tahlillari bilan shug'ullanishi mumkin.
Ishlab chiquvchilar turli xil qurilmalarda ishlaydigan tizim mantig'ini tartibga solishga mas'uldirlar
Backend ishlab chiqaruvchisi, shuningdek, dasturlashni osonlashtirish uchun ramkalar yoki arxitektura qurilishida ishtirok etishi kerak.
Orqa tomon ishlab chiquvchilar algoritmlarni amalga oshirish va tizim bilan bog'liq muammolarni hal qilish mahoratiga ega bo'lishlari kerak.
Backend dasturchilariga ehtiyoj juda ko'p bo'lgani kabi Backend dasturchilarining ish haqi ham juda yuqori bo'lib hisoblanadi.
Backend dasturchisi bilishi kerak bo'lgan dasturlash tillari haqida.
PHP - bu veb-ilovalarni ishlab chiqish uchun juda ko'p ishlatiladigan umumiy ssenariy tilidir. Ayni paytda xosting provayderlarining katta qismi tomonidan qo'llab-quvvatlanmoqda va dinamik veb-saytlar yaratish uchun foydalaniladigan tillar orasida etakchilardan biri hisoblanadi.
JavaScript-ni qila olmaydigan orqa til bilan ko'pgina kontentni boshqarish tizimlari ko'plab yirik, murakkab veb-ilovalar singari dasturlash tilida qurilgan.
JavaScript hozir bo'ldi, shuning uchun esa, ba'zi hollarda ijro muammolari dan azob mumkin, ba'zida amalga hali ham yaxshi echimlar bor, faqat siz o'ylagan narsa haqida birikishi oyna foydalanish. Kodlashni o'rganish sizni o'ziga xos muammoning eng yaxshi echimini topishga o'rgatadi, ba'zan esa bu orqa tildan foydalanishni anglatadi.
Java dasturiy ta'minot platformasi - bu Sun Microsystems kompaniyasining bir qator dasturiy mahsulotlar va texnik xususiyatlari, ilgari mustaqil kompaniya bo'lib, hozirda Oracle korporatsiyasining sho'ba korxonasi bo'lib, ular birgalikda dasturiy ta'minotni ishlab chiqish va uni istalgan ko'ndalang platformalar dasturiga kiritish tizimini taqdim etadi .
Ruby - bu dinamik, aks ettiruvchi, talqin qilingan yuqori darajadagi dasturlash tili. Tilda operatsion tizimdan mustaqil ravishda ko'p ishlov berish dasturi, kuchli dinamik yozish, axlat yig'uvchi va boshqa ko'plab xususiyatlar mavjud.
Python - bu dasturchilarning ishlab chiqarish samaradorligi va kodlarning o'qilishini yaxshilashga qaratilgan yuqori darajadagi umumiy dasturlash tili. Python yadrosi sintaksisi minimalist. Shu bilan birga, standart kutubxonada foydali funktsiyalarning katta to'plami mavjud.
Orqa tomonni ishlab chiquvchilar odatda o'zlarining kodlarini sayt yoki dastur dizaynida ishlashlari uchun (yoki kerak bo'lganda ushbu dizaynga o'zgartirish kiritish uchun) va oldingi qismida ishlab chiquvchilar bilan ishlashadi.
Odatda, backend boshqa tillarda va texnologiyalarda yozilgan alohida dastur bo'lishi mumkin. Masalan, administrator paneli. Yoki omborni boshqarish tizimi.
Backend ustalar (backend developer) esa asosan server tomonda ishlaydigan dasturlash tillari bilan ishlashadi. Sayt foydalanuvchilari saytning frontend qismida yuborgan ma’lumotlarning serverga jo’nalishi, ularning qayta ishlanishi va foydalanuvchiga qaytarib jo’natilishi – bularning barchasi backend usta mehnati natijasi ro’yobga chiqadigan jarayonlar hisoblanadi. Backend ustalar saytning ko’rinishi, tashqa tomoni haqida qayg’urmay, uning faqat ichki, “parda ortida” ishlashi to’g’risida bosh qotirishadi.
Natijada, oldingi ishlab chiquvchi serverning o'ziga xos xususiyatlarini bilmasligi mumkin va orqa dasturchi oldingi dasturni amalga oshirishni o'rganishga hojat yo'q.
Xulosa qilib aytganda, front end – saytning tashqi ko’rinishi va uni front end ustalari tayyorlashadi. Back end – saytning ichki, yoki orqa tomoni va uni back end ustalar tayyorlashadi.
Front-end web development -Mijozlar tomonidan ishlab chiqilgan veb-ishlab chiqish, bu veb-sayt yoki veb-dastur uchun HTML, CSS va JavaScript-ni ishlab chiqarishdir, shunda foydalanuvchi ularni bevosita ko'rishi va ular bilan aloqada bo'lishi mumkin.
Front-end veb-ishlab chiqish bu HTML, CSS va JavaScript-ni ishlatish orqali ma'lumotlarni grafik interfeysga o'tkazish amaliyoti bo'lib , foydalanuvchilar ushbu ma'lumotlarni ko'rishlari va ular bilan o'zaro aloqada bo'lishlari mumkin.
Front End Developer - Old ishlab chiquvchilar veb-saytlarning ko'rinadigan qismlarini yaratadilar, yaratilgan saytlar foydalanuvchilar tomonidan veb-brauzerlarida ko'rinib turadi va o'zaro aloqada bo'lib turadilar. Elementlarni amalga oshirish uchun javobgardir. Ular, odatda, server tomonidagi dastur mantig'i va oldingi ishlab chiquvchilar bajaradigan ishlarning integratsiyasi uchun mas'ul bo'lgan veb-ishlab chiquvchilar tomonidan qo'llab-quvvatlanadi.
FrontEnd Developer - veb-saytlarning mijozlar tomonini yaratadigan ishlab chiquvchi. Sizning sevimli xizmatlaringiz - ijtimoiy tarmoqlar, videoxosting, onlayn-do'kon - har qanday Internet-mahsulot foydalanuvchiga jozibali va qulay shaklda taqdim etilishi kerak. Bunday vazifada siz oldingi mutaxassissiz qila olmaysiz.
Umuman olganda, veb-ishlab chiquvchilar veb-sayt yoki dastur ko'rinishi o'rniga funksionallik bilan shug'ullanishadi. Ushbu sohada ikki xil ishlab chiquvchilar mavjud: oldingi/Front end va orqa tomon/Backend. Front End ishlab chiquvchilar HTML, CSS va JavaScript-ni bilishlari kerak.
Veb-saytning (yoki veb yoki mobil dasturning) oldingi qismi foydalanuvchi ko'radigan va to'g'ridan-to'g'ri o'zaro aloqada bo'ladigan qismdir. Old qismi quyidagi tillar bilan qurilgan:
HTML
CSS
JavaScript
HTML (HyperText Markup Language) - bu Internetning asosidir . Siz tashrif buyurgan har bir veb-sayt HTML bilan qurilgan. Bu barcha tuzilish va tarkibga g'amxo'rlik qiladi.
HTML - bu World Wide Web-dagi hujjatlar uchun standartlashtirilgan belgilash tili. Ko'pgina veb-sahifalarda HTML belgilarining tavsiflari mavjud. HTML brauzerlar tomonidan talqin etiladi; talqin qilish natijasida olingan formatlangan matn kompyuter monitorida yoki mobil qurilmaning ekranida aks etadi.
HTML5 - bu Internetdagi HTML-ning amaldagi takrorlanishi, ammo eski versiyalar bilan tayyorlangan saytlar hali rauzeringizda yaxshi ishlaydi.
HTML-ning sahifadagi ko'rinishini boshqaradigan narsa CSS (Cascading Style Sheets) . CSS ranglarni, shriftlarni, fon rasmlarini va hattoki sahifaning qanday joylashishini belgilaydi (siz HTML elementlarini HTML-da joylashtirilgan tartibdan farqli bo'lsa ham, HTML-elementlarni sahifada kerakli tartibda joylashtirish uchun foydalanishingiz mumkin. fayl). CSS3 - bu Internetdagi CSS-ning amaldagi takrorlanishi va u asosiy interaktivlik va animatsiyalar kabi narsalar uchun ko’pgina xususiyatlarni qo'shib beradi.
HTML va CSS-lar bilan veb-sayt yaratishingiz mumkin , ammo bu JavaScript-ni o'yin almashtiruvchi. Oddiy qilib aytganda, JavaScript sizga interaktiv, murakkabroq animatsiyalar qo'shishga imkon beradi va hattoki to'liq xususiyatli veb-ilovalarni yaratishga imkon beradi. Ob'ektga yo'naltirilgan, majburiy va funktsional uslublarni qo'llab-quvvatlaydi.
JavaScript-ni oldindan "orqa" dasturlash tillari uchun ajratilgan narsalarni qilish imkoniyatini yaratildi. Va JavaScript-ning o'zida ( AngularJs, jQuery va Node.js kabi ramkalar yaratishni o'z ichiga olgan) yutuqlar mavjud .
Qisqasi, oldingi ishlab chiquvchilar veb-saytlarni kodlash uchun HTML, CSS va JavaScript-dan foydalanib veb saytlarni yaratganlar. Ba'zi saytlar faqat HTML, CSS va JavaScript bilan tuzilgan. Boshqa saytlarda esa saytning oldingi uchini kattalashtirish yoki yaxshilash uchun saytning orqa qismida ko'proq kodlar yashiringan.